انواع دندان و معرفی آنها

بهترین های تکنولوژی روز دنیا همراه با آموزش و نحوه خرید

انواع دندان و معرفی آنها

دندان های انسان چند نوع هستند:

-دندان های قدامی (پیشین)

-دندان های نیش

-دندان های خلفی (آسیا یا مولر)

معمولاً انسانها دارای ۲۰ دندان اولیه (دندان شیری) و ۳۲ دندان دائمی هستند.

وقتی دندان های شیری رویش می کنند، ۱۰ تا در فک بالا و ۱۰ تای دیگر در فک پایین وجود دارند.

در مجموعه دندان های شیری دو نوع دندان وجود دارد: دندان های جلویی و لترال (کنار آنها) و دو نوع دندان آسیا (مولر).

تمام دندانهای شیری بجز دندان های مولر که جای خود را به پرمولرها می دهند، با همتایان دائمی خود جایگزین می شوند و که شبیه همان دندان های اولیه هستند.

وقتی هم که دندان های دائمی رویش می کنند، ۱۶ تا در فک بالا و ۱۶ تای دیگر در فک پایین وجود دارند.

 

دندان های شیری (Deciduous Teeth)

تعداد دندان های شیری 20 عدد است که به طور مساوی در هر فک جای می‌گیرد. پس از مدتی 32 دندان دائمی به مرور جایگزین دندان های شیری می‌گردند. از آنجا که دندان های شیری پایه و اساس دندان های اصلی و دائمی هستند، مراقبت از آنها و رعایت اصول بهداشت دهان و دندان ضروری می‌باشد. این دندان ها 20 عدد (10 عدد در هر آرواره) می‌باشد که در نیمه هر آرواره دو دندان پیشین، یک دندان نیش، دو دندان آسیاب کوچک قرار گرفته است. تکامل دندان های شیری از دوره جنینی شروع می‌شود و در آمدن آنها پس از تولد نوزاد و از شش ماهگی شروع می‌شود.

دندان های دایمی (Permanent Teeth)

این دندان ها 32 عدد (16 عدد در هر آرواره) می‌باشند که در نیمه هر آرواره دو دندان پیشین، یک عدد دندان نیش، دو دندان آسیاب کوچک و سه دندان آسیاب بزرگ قرار دارد. رویش دندان های دایمی از شش ماهگی شروع می شود و آخرین دندان های آسیاب بزرگ به نام دندان های عقل در سنین 20 سالگی در می‌آیند. توضیح اینکه دندان های آسیاب بزرگ فاقد دندان های شیری هستند.

دندان های پیشین

دندانهای پیشین دندانهای تیز جلوی دهان هستند که به غذا گاز می زنند و آن را به قطعات کوچکتر برش می دهند. آنها صاف، و با لبه ای نازک هستند. به آنها دندانهای قدامی نیز گفته می شود.

کودکان و بزرگسالان هر دو هشت دندان پیش دارند - چهار دندان پیش میانی در قسمت جلوی دهان، دو دندان در هر ردیف، که یک دندان پیش کناری در دو طرف آنها قرار دارد.

دندان های نیش

دندان های نیش دندانهای تیز و نوک داری هستند که در کنار دندانهای پیش قرار می گیرند و شبیه نیش هستند. دندانپزشکان نیز آنها را دندان های انیاب یا دندان های ناب می نامند. بلندترین دندانها نیش ها هستند و مردم از آنها برای پاره کردن مواد غذایی استفاده می کنند.

هم کودکان و هم بزرگسالان دارای چهار دندان نیش هستند. کودکان معمولاً اولین دندانهای نیش دائمی خود را در سنین 9 تا 12 سالگی در می آورند. دندانهای نیش تحتانی تمایل دارند که کمی قبل از دندان های نیش فوقانی در فک بالایی در بیایند.

دندان های آسیاب کوچک

کنار هر دندان نیش، دو دندان آسیاب کوچک (جمعا 8 عدد) قرار دارند که فاصله بین دندان های نیش تا آسیاب بزرگ را پُر می‌کنند. سطح روی آنها پهن و تخت و لبه‌های آنها تیز و عاج دار می‌باشد. دندان های آسیاب کوچک کنار نیش ها، دو ریشه‌ای و دندان های آسیاب کوچک کنار آسیاب های بزرگ، تک ریشه‌ای هستند. در فک پایینی، تمامی دندان های آسیاب کوچک، تک ریشه‌ای می‌باشند.

دندان های آسیاب بزرگ

سه دندان آخر در طرفین فک های بالا و پایین، دندان های آسیاب بزرگ هستند که تعداد آنها جمعا ‌به 12 عدد می‌رسد که به ترتیب آسیاب اول، دوم و سوم نامیده می‌شوند. دندان های آسیاب اول، دقیقا‌ کنار دومین دندان آسیاب کوچک قرار دارد و به دندان های آسیاب شش سالگی هم معروف می‌باشد.

دندان عقل

دندان های آسیاب بزرگ سوم که به دندان عقل نیز معروف می‌باشند، در انتهای فک ها واقع شده اند و معمولا بین 16 تا 20 سالگی شروع به در آمدن می‌کنند. از آنجایی که دندان های عقل، آخرین دندان هایی هستند که در می‌آیند، عمدتا روی فک جای کافی برای رشد آنها باقی نمی‌ماند. اگر دندان ها به هم فشرده و فک کوچک باشد، ممکن است دندان های عقل زیر دندان های دیگر یا استخوان فک نهفته شوند. اگر تنها قسمتی از دندان عقل دربیاید، ایجاد درد و ناراحتی خواهد کرد که در آن صورت باید با جراحی از دهان خارج شود.

نحوه سالم نگه داشتن دهان و دندان ها:

-مصرف میان وعده های حاوی شکر را محدود کنید.

-از استعمال سیگار و سایر مواد دخانی خودداری کنید.

-مرتباً به دندانپزشک یا متخصص بهداشت دهان و دندان مراجعه کنید.

-هر روز دندان های خود را با خمیردندان حاوی فلوراید مسواک بزنید.

-هر روز بین دندان های خود را با نخ دندان یا خلال دندان تمیز کنید.

آشنایی با انواع دندان ها

جویدن آدامس به تحریک بزاق دهان برای پاکسازی بین دندان ها و اطراف دندان ها کمک می کند، آنها را تمیز کرده و ذرات غذا را از بین می برد.

اما درمورد  دندانهایی که در وضعیت نامطلوبی هستند، جویدن آدامس ممکن است به آنها آسیب بزند یا مواد ترمیمی ای که شل هستند را ازجایشان خارج کند.

آدامس های بدون قند که حاوی زایلیتول هستند می توانند برای دندان ها مفید باشند.

آدامس های بدون قند، تولید بزاق را تحریک می کنند و به تمیز کردن سطح دندان ها کمک می کنند.

منابع:

https://bazmande.blog.ir/1400/08/17/Everything-about-dentistry

https://virgool.io/@saryaskhazani2/post3-hvzs5jdjezn7

https://khazani-magazine-persian.tumblr.com/post/667810228990001152/%D9%87%D9%85%D9%87-%DA%86%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D9%88%D8%B1%D8%AF-%D8%AF%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%86%D9%BE%D8%B2%D8%B4%DA%A9%DB%8C-%D9%88-%D8%AF%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%86

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







:: موضوعات مرتبط: دندانپزشکی، ،
:: برچسب‌ها: انواع دندان, دندان مولار, انواع دندان مولار, دندان های آسیاب بزرگ, دندان های پیشین, دندان های نیش, دندان های آسیاب کوچک,
نويسنده : عابد